Twitter account Waldien Burger Netraam WoordWerk   LinkedIn account Waldien Burger Netraam WoordWerk








31 augustus 2015

Ondernemerssteun

Ondernemers zijn van nature sterk. Ze hebben een idee, een product of dienst en kiezen ervoor daar zelf iets mee te doen. Ze groeien en willen ook de zaken daar omheen zoveel mogelijk zelf blijven doen. Wie weet er beter hoe hun business in elkaar steekt? Nou dan. Veel kún je als ondernemer ook zelf. Verkopen, inkopen, de boekhouding doen, de markt verkennen, je bedrijf promoten, een eigen website in elkaar draaien, visie en strategie bepalen. Maar… waar haal je de tijd vandaan? En belangrijker: hoe ga je om met je eigen blinde vlekken in je business?

 

Voor de zomer maakte ik via de zzp-vereniging ZZPijl kennis met het ondernemersklankbord. Ondernemers, gepensioneerd, bedrijf verkocht of nog in bedrijf, die hun ervaring en expertise inzetten om andere ondernemers te ondersteunen. Een paar van deze ondernemers vertelden over hun ervaringen. Interessant! Ik wist niet dat het bestond en het lijkt mij leerzaam en nuttig om eens te sparren. Af en toe een steuntje om tegenaan te leunen, dat kunnen we toch allemaal gebruiken?

 

En laat mij dan maar die opbindstok zijn bij het maken van je website. Ik denk mee over structuur en inhoud en stel vragen die jouw klanten stellen. Ook geef ik eerlijk advies voor verbetering van je bestaande website. Bel 06 25585644 of mail.


 


30 juni 2015

Klantenogen

Hoe kijk jij naar jouw bedrijf? Organiseer een Open Dag, een Kennisdag of seminar en je krijgt veel inzichten. Hoe reageren je medewerkers? Komen ze enthousiast met ideeën en acties aandragen of zeggen ze: ‘pfff, wat halen we allemaal overhoop’ en ‘wat een gedoe’? Reageren ze zo ook naar jullie klanten?

 

Vorig jaar hielp ik met het organiseren van de Open Dag van bedrijventerrein De Copen in Lopik. Sommige bedrijven maken er veel werk van. Ze poetsen hun bedrijf van binnen en van buiten, verzinnen een actie of prijsvraag, zetten alle medewerkers in en nodigen al hun klanten en relaties uit om te komen kijken.

 

Andere bedrijven vinden het te kort dag, te veel moeite en doen niet mee of openen wel hun deuren, maar organiseren niets speciaals. Als ook daar bezoekers komen met interesse en vragen, worden ze enthousiast en bedenken meteen plannen voor de volgende keer. In 2017 weer? Ja graag!

 

Laat klanten naar je toe komen
Organiseer een opening rond een nieuwe hal of een lustrum, een ideeëndag rond je eigen producten, een seminar met interessante sprekers over jouw vakgebied. Sta verbaasd over de creativiteit in je eigen bedrijf en laat je verrassen door de reacties van klanten en relaties en de inzichten die jou dat oplevert.

 

Weinig tijd? Vraag hulp. Samen brainstormen over een leuk evenement, ik doe het graag. En ik help je de ideeën ook uitvoeren. Bel mij: 06 25585644 of mail.


 


30 april 2015

Spit je bedrijf om

Nog altijd kan ik me verbazen over wat er in de tuin allemaal rondkruipt. Zodra je een bloempot verschuift, aarde omspit, harkt of stenen optilt, overal kom je insecten, rupsen, padden, salamanders tegen. Sommige heel onopvallend, sommige spectaculair, zoals de meikever of de veenmol.

 

Eigenlijk wil ik het ondernemers ook aanraden. Kijk in je bedrijf eens onder de oppervlakte. Spit je bedrijf eens in overdrachtelijke zin om. Til wat stenen op en kijk wat er onder vandaan komt. Je kijkt vanuit een ander perspectief naar je bedrijf. Door de onaantrekkelijke stofnesten heen zie je misschien nuttige, bruikbare ideeën die er ook zijn. He, wat kunnen we daarmee? Doen we nog wat we voor ogen hadden? En ook stofnesten opruimen kan nooit kwaad, het is tenslotte voorjaar.

 

En als je dan toch op een andere manier naar je onderneming kijkt, kijk dan ook eens naar je website. Wanneer is die gemaakt? Klopt hij nog met wat je doet? Laat hij precies zien wat jullie voor je klanten betekenen? Is de website een noodzakelijk kwaad? Mijn ervaring is dat vrijwel elke ondernemer enthousiaster, meer gemotiveerd en geïnspireerd raakt voor zijn eigen bedrijf, zodra hij echt met de website aan de slag gaat.

 

Dus, zullen we er samen eens naar kijken? Bel mij 06 255 85 644 of mail, dan maken we een afspraak. 


 


31 maart 2015

Ondernemerskruisbestuiving

Ook ondernemers leren van elkaar. Zelf zit je vaak zo middenin je eigen business, dat je je frisse kijk verliest. Dan is het goed om af en toe afstand te nemen om te kijken waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Maar ja, druk, druk! Ik zit regelmatig samen met vijf andere ondernemers, de Spiegelclub. We bespreken een onderwerp, van ‘wat is je toekomstvisie’ tot ‘wanneer stuur je facturen’. We wisselen ervaringen uit. Soms verrassend hoe we naar zaken kijken en prettig om te horen dat we vaak tegen dezelfde dingen aanlopen. En vooral prettig om elkaar toe te juichen. Als een opdracht tegen de verwachting binnen gesleept is of een workshop vol stroomt. Dat geeft energie.

 

Website en meer
De mooiste projecten vind ik die waar ik gezamenlijk optrek met vormgever Murk van Leyden en de klant waar we een website voor maken. Ondernemer, vormgever, tekstschrijver, als we naar elkaar luisteren en vragen stellen, ieder vanuit onze eigen expertise, dan komt er altijd iets moois uit. Wij doen een voorzet voor de website, de ondernemer brengt zijn of haar ideeën in, waardoor wij samen weer betere oplossingen bedenken.

 

Zo komen we soms ergens uit waar we van te voren nooit hadden bedacht uit te komen. Voor een ingenieursbureau maken we een website waarin hun projecten een belangrijke plaats krijgen. Zodat bezoekers kunnen zien welke resultaten ze voor hun klanten bereiken. Ik interview een aantal klanten voor een testimonial. Later blijken die testimonials ingezet te kunnen worden voor de externe audit van het ingenieursbureau. Zo snijdt het mes aan twee kanten: ondernemerskruisbestuiving.

 

Ook eens ervaren hoe zo'n ondernemerskruisbestuiving werkt?
Bel mij 06 255 85 644 of mail, dan maken we een afspraak.


 


2 maart 2015

Favoriete klanten

Iedere ondernemer heeft volgens mij favoriete klanten. En klanten, die je eigenlijk liever ziet gaan dan komen. Favoriete klanten geven energie, andere klanten kosten energie.

 

De periode rond kerst heb ik onder andere gebruikt om mijn klanten van de afgelopen twee jaar een cijfer te geven. Gelukkig waren er maar een paar onvoldoendes ;).

 

Eén criterium: de mens
Wat maakt nu dat een klant een 8 of 9 krijgt en behoort tot mijn favoriete klanten? In mijn geval blijkt dat eigenlijk maar om één aspect te gaan: de mens(en). Er is een klik, we werken samen aan een doel: een goede presentatie op de website of het bereiken van klanten en relaties met een nieuwsbrief. Ik spreek ze aan de telefoon of in het echt. Ze vertellen mij hun verhaal en ik interview hun tevreden klanten over een project, of medewerkers die iets doen of maken waar ze trots op zijn. Allemaal experts op hun eigen vakgebied. Gewone, en toch ook zulke bijzondere mensen.

 

Wat zijn jouw favoriete klanten?
Hoeveel klanten heb jij in de categorie 8 en 9? Wat maakt dat een klant een favoriete klant is? Fijne samenwerking? Hoge omzet? Snelle betaling? Het gevoel dat je hem echt kunt helpen? Klanten die energie kosten, moet je eigenlijk met wortel en tak uitroeien. Daarvoor moet je als ondernemer wel lef en vertrouwen hebben. Maar uiteindelijk levert het je energie en geld op.

 

Alleen nog maar favoriete klanten? Dan moet je heel duidelijk maken voor wie je werkt en die klanten ook laten zien. Op je website, in je nieuwsbrief, overal. Hoe? Gewoon een kwestie van mij even bellen 06 255 85 644 of mailen.


 


2 februari 2015

Strakskracht - Nukracht


Als ondernemer moet je kansen grijpen als ze zich voordoen. Desalniettemin (een favoriet woord!) ben ik altijd een ster geweest in uitstellen. Ooit heeft iemand tijdens een beroepskeuzetest gezegd dat ik een enorme ‘strakskracht’ had. Klinkt toch wat positiever, nietwaar? Maar volgens mij doen we het allemaal wel eens: plannen maken, die we gaan uitvoeren als …. Ja, als wat? Als de zon schijnt en het precies windkracht 2,5 is? Als je voor geen enkel stoplicht hoeft te stoppen op weg naar je werk? Als …. Dat gaat dus voorlopig niet gebeuren. Heeft het te maken met lef, angst voor afwijzing, er eigenlijk zelf niet in geloven of gewoon geen zin? Het is nu eenmaal vaak makkelijker om je te laten leiden door wat er allemaal op je af komt. Klanten, familie, vrienden, social media, genoeg om je tijd dubbel te vullen.

 

Echt succesvolle ondernemers hebben volgens mij weinig ‘strakskracht’, maar veel ‘nukracht’. Meteen uitvoeren wat ze bedenken. Doen! Ook al zullen ze dan wel eens in de vrieskou terecht komen. Maar zoals de bollen, steken ze meteen weer hun kop op, zodra de ergste kou voorbij is. Veerkracht en wilskracht, dat zijn goede eigenschappen om als ondernemer te hebben. Maar om die op alle gebieden van je bedrijfsvoering te hebben, dat is wel wat veel gevraagd. Je eigen business heeft natuurlijk prioriteit. Alles daaromheen wil nog wel eens in 'strakskracht' terecht komen.

 

Website in 'strakskracht'
De website is zo’n onderwerp, dat ondernemers en bedrijven eindeloos voor zich uit kunnen schuiven. Ja, als het nieuwe logo klaar is. Als we dit project of die grote klant afgerond hebben. Als ...
Kijk, en op dat vlak bezit ik nou weer een enorme 'nukracht'. Dat DOE ik dan ook graag voor je. Ik neem je het gedoe rond aanpassen en updates uit handen en zorg voor professionele en commerciële inhoud. Gewoon een kwestie van mij even bellen 06 255 85 644 of mailen. NU DOEN!


 


2 december 2014

Ondernemen is vooruit kijken

Aan het eind van het jaar hebben ondernemers het meestal druk. Iedereen wil nog voor kerst van alles af hebben om in het nieuwe jaar met een schone lei te beginnen. Of, zoals een bouwvakker het in een interview eens goed verwoordde: ‘Voor de bouwvak en voor kerst is het altijd stress, werken we allemaal als idioten om alles af te krijgen... en daarna gaat alles gewoon weer door, dus eigenlijk is dat onzin.’

 

Toch is het goed om het eind van het jaar als deadline te gebruiken en als ijkpunt om even om te kijken wat je afgelopen jaar gedaan en bereikt hebt. Om dan ook meteen weer vooruit te kijken: waarom heb ik sommige dingen niet bereikt en wil ik die nog wel? Wat kan ik daar dan voor doen? Waar neem ik afscheid van en wat ga ik anders doen?

 

Minder 'gedoe' voor ondernemers
Zo wil ik me in het nieuwe jaar meer presenteren als degene die ondernemers van het ‘gedoe’ rond websites en nieuwsbrieven af helpt. Ik schrijf niet alleen de teksten, maar help bijvoorbeeld ook met het zoeken naar een webbouwer en stem daarmee af wat wanneer moet gebeuren. En zijn er al foto’s? Welke cases laat je zien? Welke klanten kunnen we vragen voor testimonials op de website? Enzovoorts...

 

Dan is het wel zaak om ook nu meteen actie te ondernemen, zodat ik daar in het nieuwe jaar ook de vruchten van pluk. Dus ook ik ga nog hard aan de slag naar het jaareinde.


Heb jij al voornemens om nu echt die website eens aan te pakken? Ik regel het voor je. Bel 06 255 85 644 of mail me.


 


4 november 2014

Ondernemersdip?

Of het nou in de herfst is of op een ander tijdstip, iedere ondernemer heeft wel eens momenten dat het niet zo loopt als hij of zij zou willen. Bij sommigen merk je daar nooit iets van, het gaat altijd geweldig, druk, druk, mooie projecten, zaken gaan goed. Er zijn natuurlijk mensen, dus ook ondernemers, met een tomeloze energie. Maar de doorsnee ondernemer heeft ook zijn (herfst)dips. Niet voor niets zie ik op social media veel ondernemers, die je daar ook weer vanaf kunnen helpen ;).

 

In paniek raak ik niet meer als het even niet zo gaat als ik wil. Ik vertrouw erop dat het weer goed komt en neem ook even de tijd om mezelf te resetten. Ik deed onder andere een workshop Herfstschrijven van Schrijfzin. Intuïtief schrijven, even een heel andere manier van schrijven dan ik gewend ben. Heerlijk om te doen en ik ging er anders door naar de herfst kijken.

 

Iets wat ik ook van steeds meer ondernemers hoor: dat ze af en toe sparren met iemand. Iemand die op afstand staat, een mentor, coach, marketeer, die even met een frisse blik naar je business kijkt en wat vragen stelt. Waardoor je ineens weer ideeën krijgt, nieuwe energie opdoet. Ook dat heb ik ter harte genomen.en Ingrid Wong gevraagd haar macaronimarketing op mij los te laten. Met nieuwe ideeën en een paar duidelijke opdrachten haal ik de lente alvast wat naar voren.

 

Krijg jij een ondernemersdip als je aan het updaten van je website denkt of het versturen van een nieuwsbrief? Laat mij het voor je regelen, inhoud en het gedoe eromheen ;). Bel 06 255 85 644 of mail me: w.burger@netraamwoordwerk.nl

 


 




Waldien Burger Netraam Woordwerk

Wil je regelmatig tips en adviezen ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.


Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief